Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΤΟΥΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ & ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥΣ


ΑΝΤΟΝΙΟ ΒΙΒΑΛΝΤΙ (1678-1741) Ο Αντόνιο Βιβάλντι γεννήθηκε στη Βενετία το 1678. Από μικρός έμαθε βιολί από τον πατέρα του Τζιοβάνι Μπατίστα Βιβάλντι, που ήταν κουρέας, ίσως και φούρναρης αλλά και αξιόλογος βιολιστής και μουσικός.Το 1703 ο Αντόνιο χειροτονήθηκε ιερέας και σύντομα απέκτησε το παρατσούκλι «Ο κόκκινος παπάς», εξαιτίας του χρώματος των μαλλιών του.
Τον ίδιο χρόνο διορίστηκε καθηγητής βιολιού και αρχιμουσικός σε ένα ορφανοτροφείο θηλέων όπου συνέθεσε πάρα πολλά έργα για τις μαθήτριες του ορφανοτροφείου. Αφιερώθηκε αποκλειστικά στη μουσική και όχι στα θρησκευτικά του καθήκοντα.Συνέθετε πυρετωδώς και έγινε γνωστός έξω από τα στενά όρια της Βενετίας.Από το 1718 ταξίδευε διαρκώς, Ρώμη, Μιλάνο, Πράγα, για να παρουσιάζει τα έργα του, έχοντας ως βάση του τη Μάντοβα. Με την πάροδο του χρόνου, η δημοτικότητά του στη Βενετία άρχισε να υποχωρεί και ο Βιβάλντι, απογοητευμένος από τους συμπατριώτες του, ξενιτεύτηκε στη Βιέννη το 1741. Ένα μήνα αργότερα έφυγε από τη ζωή πάμπτωχος, έχοντας σπαταλήσει όλη του την περιουσία. Παρόλο που έγραψε μεγάλο αριθμό έργων -850 περίπου-, ανάμεσά τους πάρα πολλές όπερες -περίπου 20 σώζονται σήμερα- και απέκτησε μεγάλη φήμη όσο ζούσε, λίγο μετά τον θάνατό του ξεχάστηκε κι αυτός κι η μουσική του. Έπρεπε να περάσουν δύο αιώνες περίπου για να ανακαλύψει ο κόσμος και πάλι τη μουσική του, να βρεθούν χαμένες παρτιτούρες του και να παιχτεί η μουσική του στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Σήμερα θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της εποχής του Μπαρόκ.



ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685-1750) Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ γεννήθηκε στο Άιζεναχ της Γερμανίας το 1685 και πέθανε στη Λειψία το 1750. Ήταν συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας, οργανίστας και βιολιστής την εποχή του Μπαρόκ.
Ο Μπαχ σε ηλικία 10 χρονών μένει ορφανός και πηγαίνει στο σπίτι του αδερφού του. Διακρίνεται για τις μουσικές του ικανότητες. Σε ηλικία 15 ετών εγκαταλείπει το σπίτι του αδερφού του, για να αναζητήσει μα καλύτερη ζωή. Δεκαοχτώ χρονών είναι ήδη αναγνωρισμένος οργανίστας. Λόγω του ταλέντου του αλλά και των γνωριμιών του, ο Μπαχ είχε την ευκαιρία να παίξει στα καλύτερα και μεγαλύτερα εκκλησιαστικά όργανα της εποχής εκείνης. Αρχές του 18ου αιώνα δουλεύει ως οργανίστας και διευθυντής μουσικής στην αυλή της Βαϊμάρης. Παντρεύεται, κάνει επτά παιδιά, από τα οποία έζησαν τα τέσσερα. Στα χρόνια της Βαϊμάρης γνωρίζει την ιταλική όπερα της εποχής, η οποία επηρέασε τα εκκλησιαστικά του έργα. Αργότερα φεύγει και πάει στην αυλή του πρίγκιπα Λεοπόλδου του Άνχαλτ. Εκεί πεθαίνει το 1720, η γυναίκα του Μαρία Βαρβάρα και ένα χρόνο μετά παντρεύεται την Άννα Μαγδαληνή. Από αυτό το γάμο απέκτησε άλλα 13 παιδιά. Εκεί γράφτηκαν και τα σπουδαιότερα έργα για μουσική δωματίου, τα οποία αρχικά προορίζονταν για την εκπαίδευση των παιδιών του. Το 1722 προσλαμβάνεται ως οργανίστας στη Λειψία. Εκεί εργάζεται και συνθέτει συνολικά πάνω από τριακόσια έργα. Λόγω της προχωρημένης ηλικίας του σιγά-σιγά τυφλώνεται. Ωστόσο, στα τελευταία του έγραψε πολύ σημαντικά έργα για την ιστορία της μουσικής. Επίσης δύο παιδιά του από τον πρώτο του γάμο και δύο από τον δεύτερο ακολούθησαν τα βήματά του ως συνθέτες και σολίστ. Ο Γιόχαν Κρίστιαν Μπαχ μάλιστα έκανε ανεξάρτητη και μεγάλη καριέρα. Με το θάνατό του ξεχνιέται και αναγνωρίζεται αργότερα ως ένας από τους πιο σημαντικούς μουσικούς μέχρι σήμερα. Η μουσική του Μπαχ αποτελεί ολοκλήρωση της Μπαρόκ μουσικής πριν από την Κλασική. Η θρησκευτικότητα, η μουσική και ο θάνατος σημαδεύουν τον Μπαχ, από την αρχή ως το τέλος της ζωής του.



ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756-1791) Ο Μότσαρτ ήταν Αυστριακός συνθέτης. Γεννήθηκε στο Σάλτσμπουργκ, της Αυστρίας. Ήταν γιος του συνθέτη Λεοπόλντ Μότσαρτ και της Άννα-Μαρίας Περτλ.
Όταν η αδελφή του, Ναννέρλ ξεκίνησε μαθήματα πιάνου με τον πατέρα της ο τρίχρονος αδελφός της τους παρακολουθούσε. Στα 5 του, έπαιζε άψογα και συνέθετε μικρά κομμάτια. Έπαιζε εξαιρετικά πιάνο, όργανο, βιολί, μπορούσε να αποστηθίζει πολλές συνθέσεις και να αυτοσχεδιάζει πάνω σε ένα μουσικό θέμα. Ταξίδεψε πάρα πολύ για συναυλίες: στο Μόναχο, όπου έπαιξε μπροστά στην αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία, στο Λονδίνο όπου συναντήθηκε με τον Γιόχαν Κρίστιαν Μπαχ, γιο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, στο Παρίσι, στη Χάγη, στη Λυόν, στη Γενεύη, στο Μιλάνο, στη Βιέννη όπου και συναντήθηκε με τον συνθέτη Γιόζεφ Χάυντν. Ήταν διοργανωτής συναυλιών, πιανίστας, μαέστρος, συνθέτης. Οι συνεχείς ασθένειες της γυναίκας του αλλά και η ροπή του στα τυχερά παιχνίδια τον οδήγησαν σε πολλά χρέη. Πέθανε στις 5 Δεκεμβρίου 1791. Κηδεύτηκε φτωχικά με έξοδα του Δήμου και τάφηκε σε μαζικό τάφο. Άφησε, εκτός από τη χήρα του, 2 παιδιά: τον Καρλ και τον Βόλφγκανγκ. Στα λίγα χρόνια της ζωής του συνέθεσε περίπου 600 έργα, κοντσέρτα, συμφωνίες, σονάτες εκκλησιαστική μουσική, όπερες κ.α.



ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770-1827) Μεγάλος Γερμανός μουσικοσυνθέτης, γεννήθηκε το 1770 στη Βόννη και πέθανε το 1827 Βιέννη.Προερχόταν από οικογένεια μουσικών και εκδήλωσε από πολύ μικρός την κλίση του προς τη μουσική.
Ο πατέρας του, θέλοντας να καλλιεργήσει το μουσικό ταλέντο του γιού του, του επέβαλε αυστηρή και σκληρή πειθαρχία, ένα είδος ψυχικής τυραννίας, που επέδρασε στην ψυχοσύνθεση του και του δημιούργησε τη συναίσθηση ενός ηθικού καθήκοντος απέναντι στη μουσική, που έπρεπε να εκδηλώσει. Μετά τον πατέρα του διάφοροι δάσκαλοι συμπλήρωσαν τη μουσική του εκπαίδευση στο πιάνο, στο βιολί και στη σύνθεση, σε σημείο που σε ηλικία 13 μόλις χρόνων να διοριστεί δεύτερος οργανίστας της αυλής και να παρουσιάσει και τις πρώτες συνθέσεις του. Γνώρισε και τα έργα του Μπαχ. Στη Βόννη μυήθηκε στα έργα των Χάιδν, Περγκολέζε και στις γαλλικές και ιταλικές όπερες. Το 1787 γράφτηκε στο πανεπιστήμιο. Το 1789 πήγε στη Βιέννη, για να μελετήσει τον Μότσαρτ. Στις 29 Μαρτίου 1795 έδωσε το πρώτο του ρεσιτάλ ως πιανίστας στη Βιέννη, όπου από το 1796 εγκαταστάθηκε μόνιμα, ερμηνεύοντας το έργο του Κονσέρτο για πιάνο αρ. 2. Η υπόλοιπη μόρφωσή του παραμελήθηκε, ενώ η παιδική ανατροφή του ήταν ελλιπής, αφού η μητέρα του ήταν ασθενική και γρήγορα πέθανε, ενώ ο πατέρας του τέθηκε σε δικαστική απαγόρευση λόγω του αλκοολισμού του. Το 1787 επισκέφτηκε στη Βιέννη τον Μότσαρτ, για να τελειοποιηθεί κοντά του. Ο μεγάλος συνθέτης τότε τον ανέλαβε υπό την προστασία του και φρόντισε για την τελειοποίησή του. Μετά το θάνατο του Μότσαρτ, την καθοδήγηση του νεαρού μουσουργού ανέλαβε ο Χάιδν. Ένα από τα σημαντικότερα και το πιο τραγικό γεγονός της ζωής του Μπετόβεν αποτέλεσε η κώφωση του. Άρχισε να χάνει την ακοή του σταδιακά από την ηλικία των 26 ετών, το 1796 και, περίπου το 1820, θεωρείται πως ήταν ολοκληρωτικά κωφός. Το γεγονός αυτό προκαλούσε μεγάλη θλίψη στον Μπετόβεν. Παρά την απώλεια της ακοής του, έγραψε μουσική μέχρι το τέλος της ζωής του. Η υγεία του Μπετόβεν ήταν γενικά κακή και το 1826 επιδεινώθηκε δραστικά, γεγονός που οδήγησε και στον θάνατο του τον επόμενο χρόνο.




ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ (1840-1893) Ο Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι ήταν Ρώσος ρομαντικός συνθέτης. Καταγόταν από εύπορη οικογένεια. Σπούδασε νομικά, και συγχρόνως πήρε απο τη μητέρα του τα πρώτα στοιχεία μουσικής μόρφωσης.
Απο πολύ μικρός έδειξε την εξαιρετική ευφυϊα του, όμως, την κλίση του πρός τη μουσική την αποκάλυψε πολύ αργότερα, όταν παρακολούθησε μουσικά θεάματα στην Αγία Πετρούπολη. Ήταν υπερευαίσθητος και φιλάσθενος από τα παιδικά του χρόνια και όταν, σε ηλικία 14 ετών, πέθανε η μητέρα του, άρχισε να εμφανίζει συμπτώματα μελαγχολίας. Σε ηλικία 23 ετών εγκαταλείπει τη θέση του δημοσίου υπαλλήλου και ξεκινάει μουσικές σπουδές στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης. Μελετάει σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας. Στα έργα του, αν και επηρεασμένος αρχικά από λαϊκές μελωδίες της πατρίδας του, γρήγορα βρίσκει το δικό του προσωπικό στυλ.Γύρω στα 40 του μία άγνωστή του γυναίκα, η βαρόνη φον Μεκ, του έστειλε ένα γράμμα και του πρότεινε να αναλάβει όλα του τα έξοδα, ώστε να μπορεί αυτός να συνθέτει απερίσπαστος. Την άγνωστη αυτή φίλη ο συνθέτης δεν τη συνάντησε ποτέ. Έκανε πολλά ταξίδια στην Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, Αμερική όπου παρουσίαζε τα έργα του και γρήγορα έγινε διάσημος. Πέθανε σε ηλικία 53 ετών. Παρόλο που έγραψε πολλά κοντσέρτα, συμφωνίες και έργα μουσικής δωματίου, τα μπαλέτα του, "ο Καρυοθραύστης" και "η Λίμνη των Κύκνων", είναι αυτά που έχουν κάνει το όνομά του αθάνατο.Η μουσική του είναι εξαιρετικά μελωδική, πλούσια σε ενορχήστρωση, με συγκινησιακή φόρτιση που καθρεφτίζει τη μελαγχολική του ιδιοσυγκρασία.


  
ΣΕΡΚΡΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΒ (1891-1953) Ο Σεργκέι Προκόφιεβ γεννήθηκε στις 23 Απριλίου του 1891 σε ένα αγροτικό χωριό της Ουκρανίας, το Σόντσοβκα. Ο πατέρας του ήταν αγρονόμος, και η μητέρα του ήταν μια μορφωμένη γυναίκα με έντονη μουσική αίσθηση και δεξιότητα στο πιάνο.
Ο Προκόφιεβ είχε μια πολύ όμορφη παιδική ηλικία. Μεγάλωσε με την αγάπη των γονιών του. Ο αγαπημένος συνθέτης της μητέρας του ήταν ο Τσαϊκόφσκι. Η αγάπη του για παραμύθια με νεράιδες, ιππότες και ήρωες νεανικής αθωότητας επίσης θα τον επηρέαζαν στη μουσική του. Παράλληλα με τη μουσική, το σκάκι ήταν ένα μεγάλο πάθος της ζωή του. Έδειξε ασυνήθιστες μουσικές ικανότητες από την ηλικία των πέντε. Η μητέρα του αναγνώρισε αμέσως το ταλέντο του γιου της.Το 1904 έδωσε εξετάσεις για εισαγωγή στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης. Ήταν ο νεώτερος σπουδαστής που έγινε αποδεκτός. Προσπάθησε να αναπτύξει το προσωπικό ύφος του. Τα γραπτά του δείχνουν ότι, ακόμα και στα πρώτα έτη του ωδείου, ήταν γεμάτος αυτοπεποίθηση, κριτικός απέναντι στους συμφοιτητές του, αποδοκιμάζοντας ακόμα και την κριτική που λάμβανε συχνά από τους δασκάλους του. Αυτό ερμηνεύτηκε από πολλούς ως υπεροψία και αλαζονεία, ίσως και να ήταν. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Ωδείο και, ως ο καλύτερος πιανίστας σπουδαστής, του απονεμήθηκε το Βραβείο Άντον Ρουμπινστάιν. Με την έκρηξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου ταξίδεψε στο Λονδίνο. Επίσης ταξίδεψε στην Ιαπωνία και από εκεί στην Αμερική όπου παρουσίασε τα έργα του. Η αποδοχή τους ήταν συγκλονιστική καθώς οι κριτικοί εναντιώθηκαν στην «άγρια» μουσική και το παράξενο παίξιμό του αλλά πολλοί από το κοινό ήταν ενθουσιασμένοι. Στη Νέα Υόρκη, γνώρισε και τη μελλοντική σύζυγό του. Στην Ευρώπη και στο Παρίσι, όπου έζησε κυρίως τη δεκαετία 1920, καθιερώθηκε ως ο «κόκκινος συνθέτης της πρωτοπορίας». Από το 1933 δίδαξε για αρκετά χρόνια σύνθεση στη μεταπτυχιακή σχολή του Ωδείου της Μόσχας. Εκεί θεωρήθηκε ήρωας που η επαναστατική μουσική του είχε κατακτήσει τη δύση. Την ίδια επόχή αρχίζει να γράφει και μουσική για τον κινηματογράφο όπως ο «Υπολοχαγός Κιγέ», ο «Αλεξάντερ Νιέφσκι» κ.α. Στη διάρκεια της γερμανικής εισβολής του 1941 έγραψε την όπερα «Πόλεμος και ειρήνη», βασισμένη στο μυθιστόρημα του Λέβ Τολστόι.Πέθανε στις 5 Μαρτίου 1953.



ΤΖΟΑΚΙΝΟ ΡΟΣΣΙΝΙ (1792-1868) Γόνος μουσικής οικογένειας, ο Ροσσίνι γεννήθηκε το 1792 στην πόλη Πεζάρο. Στα δεκαέξι του κερδίζει το πρώτο βραβείο του Ωδείου της Μπολόνια, για την μια καντάτα του, ενώ επιδίδεται στη σύνθεση όπερας.
Οιπιο αξιοσημείωτες όπερες του παρουσιάζονται στη Ρώμη, τη Βενετία και το Μιλάνο και τη Βιέννη. Ακολουθούν οι όπερες "Τανκρέδος" και "Μια Ιταλίδα στο Αλγέρι" που σημειώνουν ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία και εκτοξεύουν τη φήμη του 20χρονου συνθέτη σε παγκόσμιο επίπεδο. Μέχρι τα 21 του είχε εδραιωθεί στο φιλόμουσο κοινό της Ιταλίας και συνέχισε να γράφει όπερες, οι οποίες παρουσιάζονταν στο Μιλάνο και τη Βενετία. Στις 20 Φεβρουαρίου 1816 ανεβαίνει στο Θέατρο Αρτζεντίνα της Ρώμης η πιο γνωστή όπερά του, "Ο Κουρέας της Σεβίλλης". Αξιοσημείωτο παραμένει το παρασκηνιακό γεγονός ότι ο Ροσσίνι, κατά δήλωσή του, συνέθεσε το έργο σε δώδεκα μόλις ημέρες, χρόνο-ρεκόρ.Στη Βιέννη γνωρίζει από κοντά τον 51 ετών πλέον Μπετόβεν ο οποίος αργότερα του γράφει σε μια επιστολή: "...ώστε εσύ είσαι ο Ροσσίνι, ο συνθέτης του "Κουρέα της Σεβίλλης". Σε συγχαίρω. Θα παίζεται για όσο θα υπάρχει Ιταλική όπερα. Ποτέ μην προσπαθήσεις να γράψεις κάτι άλλο εκτός από όπερα: κάθε άλλο είδος θα βλάψει τη φύση σου". Μέχρι τα 31 του χρόνια ο Ροσσίνι έχει γράψει περί τις 20 όπερες. Απ' αυτές, "Ο Οθέλλος" αποτελεί την κλιμάκωση του έργου του, το 1816.Την περίοδο 1824-1829 ο Ροσσίνι γράφει την κωμική όπερα "Ο Κόμης του Ορύ" και τον "Γουλλιέλμο Τέλλο". Έχοντας αντιμετωπίσει για χρόνια μια φθίνουσα υγεία, στις 13 Νοεμβρίου 1868 πεθαίνει στην εξοχική του κατοικία, σε ηλικία 76 ετών από πνευμονία. Κατά παράκληση της ιταλικής κυβέρνησης- η τέφρα του μεταφέρεται στη Βασιλική του Τιμίου Σταυρού στη Φλωρεντία. Η περιουσία του Ροσσίνι αποτιμήθηκε σε 2,5 εκατομμύρια φράγκα, που αντιστοιχούν σήμερα σε περίπου 1,4 εκατομμύρια δολάρια. Ένα μέρος της περιουσίας του μεγάλου Ιταλού συνθέτη παραχωρήθηκε στην Κοινότητα του Πεζάρο. Το 1980, καθιερώθηκε το ετήσιο φεστιβάλ Όπερας Ροσίνι, που διεξάγεται στη γενέτειρά του κάθε Αύγουστο.


 
   
 
 
ΒΙΝΤΕΟ

Junior Μότσαρτ, για τους μικρούς μας φίλους


 Μότσαρτ-Εκπαιδευτικό βίντεο για παιδιά


Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
 

                                                 Αντόνιο Βιβάλντι: η ζωή και το έργο του

 
Μπετόβεν, με τη μουσική του άλλαξε τον κόσμο μας
 

 
Λουδοβίκος φαν Μπετόβεν
 
 
 
 The Beethoven Pastoral Project Επεισόδιο Ι.
Ακούμε μουσική και ζωγραφίζουμε
 

 The Beethoven Pastoral Project Επεισόδιο ΙΙ. 
Ακούμε μουσική και ξεχωρίζουμε τους ήχους 
 

 The Beethoven Pastoral Project Επεισόδιο ΙΙI. 
Ακούμε μουσική και συμμετέχουμε με το ρυθμό
 

 The Beethoven Pastoral Project Επεισόδιο ΙV.
Ακούμε μουσική και μιμούμαστε τους ήχους της θύελλας


The Beethoven Pastoral Project Επεισόδιο V. 
Ακούμε μουσική και φτιάχνουμε το δικό μας τραγούδι
 

Τζοακίνο Ροσσίνι


Τζιουζέππε Βέρντι
 

Οι γυναίκες που συνέθεσαν κλασική μουσική
 
 
Classical Music Mashup I 


Classical Music Mashup ΙΙ



 Line Rider - Can Can (Galop Infernal - Offenbach)

 

  Line Rider - L'Arlesienne Suite No. 2: Farandole (Bizet)

 

        Tchaikovsky - Dance Of The Sugarplum Fairy with animation to music

       


Maurice Ravel - Boléro with animation to music

κι άλλα πολά .......Line Rider

ZKO Rollercoaster // Great Emotions

                
Ποια μουσική από το καρναβάλι των ζώων ακούγεται; Μέρος 1ο
 

Ποια μουσική από το καρναβάλι των ζώων ακούγεται; Μέρος 2ο
 

 Prokofiev S. - Peter and the Wolf  (Ο Πέτρος και ο Λύκος)
 
 
 
Οδηγός ακρόασης του πασίγνωστου μουσικού παραμυθιού του Sergei Prokofiev 
"ο Πέτρος και ο Λύκος".


 

 
ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ

Βach - Τhe Toccata and Fugue from (Droopy and Butch)
 

Vivaldi - Spring
 

Beethoven - Ode To Joy
 

Mozart - Alla Turca - Melody Street


ΑΚΟΥ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

Η λίμνη των κύκνων

 
Ο καρυοθραύστης


ΤΑΙΝΙΕΣ

Beethoven Lives Upstairs - 1992 (Ελληνικοί υπότιτλοι)
 

Copying Beethoven - Αντιγράφοντας τον Μπετόβεν
 

 ΒΙΒΛΙΑ  
(με δραστηριότητες)

 
 
 
 
 

 
 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 



 
 
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: